nieuwe waterpompen

Gezond drinkwater is van levensbelang! Wij staan er niet bij stil omdat we de kraan simpel open kunnen draaien. In Bangladesh is dat op het platteland maar ook in de stad vaak niet zo!

Daarom worden vanaf 2007 in en rond Mirsarai en ook in Chitagong door ons waterpompen geplaatst bij mensen die dat zelf niet kunnen betalen. Voorwaarde hierbij is dat er minimaal vier  tot vijf gezinnen gebruik van kunnen maken.  Dit wil zeggen dat deze gezinnen vlak bij de waterpomp wonen. De prijs is afhankelijk van hoe diep geboord moet worden, maar in 2012 kost een waterpomp gemiddeld € 80,=. De pomp heeft een keurige betonnen bak waardoor de omgeving netjes blijft.  Het water wordt  door ons op aanwezigheid van arsenicum getest, voordat de pomp wordt vrijgegeven voor gebruik. Het water in Bangladesh bevat n.l. veel meer arsenicum dan bij ons, wat met name voor kinderen tot ernstige complicaties kan leiden, maar ook bij volwassenen op latere leeftijd (vergiftiging door ophoping in het lichaam).

De boordiepte om schoon water te vinden varieert per plek. Gemiddeld zitten de pompen op een diepte van ca. 40 meter. Daar is gelukkig zuiver drinkwater te vinden.

Er zijn  in 2012 20 wc’s en  10 waterpompen geplaatst, en in 2013 alweer 7 waterpompen en 35 w.c.´s!

Op originele manier een waterpomp cadeau geven, kan ook  via www.verrassendleuk.nl